Bangladesharbete, Äsperedskolan Borås

Vi i år 4 på Äsperedskolan i Borås har pratat en hel del om Bangladesh, tittat på bilder/kläder/saker från Bangladesh och diskuterat mycket omkring likheter, olika förutsättningar och skillnader. Detta har skapat ett stort engagemang hos eleverna. Utifrån detta engagemang vill de vara med och förändra och göra världen lite bättre!

Och vad är då bättre än att låta barn i Bangladesh få gå i skola!

Till eleverna har jag sagt att det kostar ungefär 200 kronor att låta ett barn gå i skola under ett år, i Bangladesh. Kopplingen blir så otrolig konkret när eleverna inser att de, i en klass på 15 elever, kan göra väldigt stor skillnad!

Jag introducerade då en uppgift där eleverna i grupper fick fundera över vad de kunde göra för att ge barn i Bangladesh möjlighet att få gå i skola. Kreativiteten och uppfinningsrikedomen var stor! Uppgiften gav verkligen eleverna chansen att plocka fram de entreprenöriella egenskaperna och förmågorna.

I ett första steg valde eleverna att tillverka fågelholkar, julklappsetiketter samt ullarmband och tomtar av tovad ull. Då en av familjerna i klassen hade får och nyklippt ull kom idén om armband och tomtar upp.

Eleverna har tillverkat sina saker på fritiden, och i skolan har de gjort beställningslistor, organiserat arbetet, sammanställt beställningarna och även till viss del jobbat med tillverkning. Arbetet har även inkluderat föräldrar som på olika sätt fått hjälpa till.

Det är fantastiskt att få se eleverna i år 4 ta sig an uppgiften med så stort engagemang. Deras stolthet över att, på riktigt, vara med och förändra världen och göra den till en bättre plats, är så påtaglig.

Detta första initiativ inbringade 3.500 kronor!

     

Vi är nu inne i en annan fas av engagemanget.

En dag kom några elever och frågade mig hur det funkar med vårt personalfika, och när det var min tur att bjuda på fika. På min fråga om varför de undrade, svarade de att de kunde fixa mitt fika. De förklarade då att de skulle baka mitt fika, mot att jag såg till att ett barn i Bangladesh fick möjlighet att gå i skola under ett år! Jag beställde då tre kladdkakor, med vispgrädde och de bakade tre fantastiska kladdkakor.

Eleverna undrade om det var fler i personalen som ville köpa fika, för om det var så, kunde de ordna det. Jag mailade några bilder och de satte ihop en beställningslista och la i personalrummet. Första listan fulltecknades snabbt och de har nu fullt upp med att baka. De har sett till att föräldrar sponsrar med ingredienser. De har också involverat mor- och farföräldrar i projektet och träffas och bakar hemma hos farmor/farfar/mormor/morfar, tillsammans med några klasskamrater. Och gissa om mor- och farföräldrarna är glada!

Dryga 2.000 kronor har klassen bakat ihop genom detta bakinitiativ!

Klassen har nu några nya idéer på gång och de vill bland annat att fler ska få möjlighet att lära sig mer om Bangladesh! Så de tänker låna klubbstugan som idrottsföreningen har och bjuda in resten av skolans elever med vårdnadshavare till en Banglakväll där eleverna i fyran berättar om Bangladesh utifrån bilder jag tagit och de tänker laga banglamat till de som kommer. Och givetvis kommer de att ta inträde, och överskottet går till barns utbildning i Bangladesh.

En annan idé de har är att gjuta föremål i betong en eftermiddag efter skolan. Föremål som de sedan tänker sälja.

Ryktet om de tovade armbanden har också spridit sig och de skulle kunna sälja ytterligare ett stort antal armband.

En fråga jag som pedagog ibland får, är om det verkligen är sånt här som skolan ska pyssla med….

Och mitt svar är att självklart är det ”sånt här” som skolan ska pyssla med!

Att göra saker på riktigt!

Att ta fram de entreprenöriella förmågorna hos eleverna!

Att skapa engagemang!

Att arbeta med de stora globala frågorna, i det lilla!

Att skapa samhörighet!

Att göra skillnad!

Och inte är det svårt att koppla vårt arbete/engagemang för Bangladesh till våra styrdokument!

Om du som läser det här blir nyfiken och vill veta mer så får du väldigt gärna höra av dig. Eller kom och hälsa på oss i Äspered!

Allt gott

Joacim Bergstrand, lärare

 

joacimbergstrand@gmail.com